Y4: |
Hemen başlangıçta işaret edilmesi gereken bir nokta, HDK seminerlerinde katılımcılara bir şey “öğretilmez”. Zorunlu eğitim kurumlarında ya da başkalarının istekleri doğrultusunda düzenlenen profesyonel eğitimlerde, öğrenicilerin tam olarak idrakine varamadıkları öğretiler genellikle ezber ile sonlanır.
HDK seminerlerine ise bir zorlama olmaksızın, bir ihtiyacını kendi kendine duyumsayan kişiler katılır. Kendileri dışında birilerine bir şey kanıtlamak, beğendirmek için katılım söz konusu değildir. Bir başka deyişle HDK seminerlerine katılanlar “ip çekiciler”dir.
Katılımcılar, yüksek öğrenebilirlik becerileri konusunda şu yollarla ikna edilirler:
-
Özgüven şokları: Seminerlerde, katılımcıların sahip olup da donmuş durumdaki “yüksek öğrenme becerileri” kendilerine hatırlatılır . Kısa süreli denemelerle, öğrenemeyecekleri konusundaki ön yargıları kırılır. Örneğin, çoğu insan hızlı okuma becerisi kazanmak ister, fakat bunun kendince öğrenilemeyeceğine de inanmıştır. Yaklaşık 10 dakikalık bir uygulamayla okuma hızı yaklaşık 2-3 kat artınca bir özgüven şoku yaşar.
Bir diğer özgüven şoku yabancı dil öğrenme konusundadır. Örneğin hiç İngilizce bilmeyen birisine yaklaşık 10 dakika içinde birkaç yüz İngilizce cümle kurabileceği gösterildiğinde yine bir öğrenebilirlik şoku yaşar.
Tabii ki bu iki örneğin de amacı hızlı okuma ya da yabancı dil öğrenimi değil, kişilerdeki ön yargıların yumuşatılması, mümkünse de kırılmasıdır.
-
İnsanın ancak öğrenme yoluyla varlığını sürdürebildiğinin gösterilmesi: İnsan ve de tüm canlılar, milyonlarca yıllık yaşam mücadelesinde çeşitli tehditlerle mücadele edegelmişlerdir. Kozmik felaketler, biyolojik tehlikeler, sosyal çalkantılar, iklim değişiklikleri, kıtlıklar, savaşlar ve daha niceleri.
Her bir tehditten kurtulup yaşamını sürdürebilenler ancak “öğrenebilenler” olmuştur. Buradaki öğrenme, geleneksel okul, öğretmen, kitap bağlamının dışındaki en geniş anlamlı “öğrenme”dir.
Katılımcılara çeşitli sunumlarla bu olgu gösterilerek öğrenmenin niçin onların doğal bir fonksiyonları –üreme, uyuma, boşalma gibi- olduğu ve nasıl zevkle yapılabildiği gösterilir. İhtiyaca dayalı olmayan (ip itmek) türü öğretmek olgusunun ise niçin zevk vermediği ve niçin bu denli verimsiz olduğu katılımcılarca tam anlaşılır.
-
Çevremizin öğrenme imkanlarıyla dolu olduğunun gösterilmesi: İnsanoğlunun bu milyon yıllık öğrenme egzersizinin altında yatan faktörlerden birisinin de, çevresindeki hemen her şeyi öğrenme amacıyla kullanabilir olduğu gösterilir.
-
Herkesin bir bireysel yaşam alanına sahip olduğunun gösterilmesi: HDK seminerlerinin kritik konularından birisi de Yaşam Alanı kavramıdır. Her bir kişinin, fiziksel, zihinsel, psikolojik ve ahlaki özelliklerindeki kısıt ve olanakların tanımladığı alana Yaşam Alanı denilmektedir.
Bu alanı belirleyen kısıt ve olanakların herbirinin esnek olduğu ve güçlü arzu ile değiştirilebileceği çeşitli sunumlarla gösterilmekte, bir kısıtın esnetilip genişletilmesinin ek bir yaşam alanı yarattığı, bunun da maddi ve/ya manevi açıdan bir kazanca karşılık geleceği gösterilmektedir.
Bu kavramdan sonra daha spesifik olarak istihdamın altın nitelikleri adı veriler 12 kısıt ve olanak üzerinde durulmakta ve her katılımcının bu niteliklerin kendine ait durumunu belirlemeleri istenilmektedir. Böylece, kişinin istihdamının önündeki engeller ve de imkanlar net olarak ortaya çıkmaktadır.
-
Kişilere birer navigasyon aracı verilmesi: Bütün bu bilgilerin ışığı altında, kişilerin kendilerine birer hedef belirlemesi, bu hedeflere erişmelerine yardımcı olabilebilecek olanaklarını ve de kısıtlarını keşfetmeleri, kısıtları azaltmanın, olanakları ise daha iyi kullanabilmenin yollarını bulabilmeleri için bir navigasyon (yol bulma) aracı verilir.
Bu araç, “Doğru Soru Tekniği” adı verilen bir tekniktir. Sunum ve egzersizlerle bu teknik pekiştirilir.
-
Bireysel Değişim Planı hazırlanması: Buraya kadar verilen araçlar kullanılarak her katılımcının bir bireysel yol haritası hazırlaması sağlanır.
-
Ve “Taahhüt Noterliği Sistemi”: Bireysel Değişim Planı’nın başarısı, onun uygulayacak olan kişinin, planın arkasına koyabileceği irade gücü ile ilişkilidir. Son derece iyi hazırlanmış bir değişim planı eğer ardına yeterli irade konulamazsa bir işe yaramaz.
Beyaz Nokta® Gelişim Vakfı’nca (BNGV) geliştirilmiş Taahhüt Noterliği adı verilen sistem, işte bu iradenin güçlendirilmesine yarar. Kişiler, değişimleri yolundaki yol haritasını uygula(ya)madıkları takdirde razı olacakları yaptırımları seçer ve bunların gözetilmesi ve icra edilmesi için BNGV’nı memur ederler.
-
Destekler: i-HDK seminerlerine katılanlar, BNGV’nın şu desteklerinden yararlanırlar:
-
İşe alma taahhütleri: i-HDK seminerlerine katılmış olanlara, eşitler arasında birinci muamelesi yapımını öngören, BNGV ile çeşitli kurumlar arasında yapılmış anlaşmalardır. Bu anlaşmayı imzalayan kurum, işe eleman alacağı iki eşit kişiden i-HDK seminerilerine katılmış olana öncelik vereceğini aşağıdaki şekilde taahhüt eder:
« kurumu / firması olarak, insan kaynakları ihtiyaçlarımızın karşılanmasında, bir taahhüt sayılmamak kaydıyla, eşitler arasında i-HDK semirer katılımcılarını tercih edeceğimizi beyan ederiz »
-
Web sitesinden yararlanma: Çeşitli basılı, görsel ve işitsel malzemeden yararlanma imkanı tanınır.
|